کانون معلولان منطقه 19

صفحه رسمی اطلاع رسانی شهروندان دارای معلولیت منظقه ۱۹شهر تهران
پیشخوان
تبلیغات تبلیغات
بایگانی

۴ مطلب در آذر ۱۳۹۵ ثبت شده است

خانه سلامت سرای محله خانی آبادنو جنوبی خبرداد


دورهمی اعضای کانون معلولان محله خانی اباد جنوبی به مناسبت شب یلدا در سرای محله

تاریخ 30/9/95


 خانه سلامت سرای محله خانی آبادنو شمالی خبرداد

 
بازدید از معلولین موفق تحصیلی و ورزشی به مناسبت هفته بزرگداشت معلولین توسط خانه

 سلامت با مشارکت دبیر منطقه ای کانون معلولین و شورایاری محترم محله خانی آبادنو شمالی

تاریخ 23/9/95


خانه سلامت سرای محله خانی آبادنو جنوبی برگزارکرد


 کلاس مهارت های یادگیری معلولان توسط کارشناس روانشناسی. تاریخ 23/9/95


خانه سلامت سرای محله خانی آبادنو جنوبی خبرداد


کلاس اموزشی مهارت های یادگیری ویژه اعضای کانون معلولان.تاریخ برگزاری21/9/95


 خانه سلامت اسفندیاری بستان خبرداد


عنوان برنامه : خودباوری در معلولان مجری: خانه سلامت اسفندیاری بستان


مکان :پایگاه بسیج حر

تاریخ 20/9/95

 


 سلامت سرای محله شکوفه جنوبی خبرداد

 

برگزاری جشن به مناسبت روز جهانی معلولین مدرسه استثنایی طلوع و اجرای

 مسابقه ورزشی ویژه دانش آموزان مدرسه استثنایی طلوع واهدای جوایز

و همچنن برگزاری نمایشگاه آثار هنری معلولین در این مدرسه

برگزاری ایستگاه سلامت ویژه مربیان مدرسه استثنایی طلوع
برگزاری کارگاه آموزشی به مناسبت هفته معلولین مدرسه استثنایی طلوع

توزیع بروشور به مناسبت هفته معلولین  مدرسه استثنایی طلوع

تاریخ 17/9/95

 


خانه سلامت محله شریعتی جنوبی خبرداد


بازدید از معلولین بی بضاعت به مناسبت هفته معلولین با مشارکت شورایاری و مدیر محله

شریعتی جنوبی در تاریخ 17/9/95 صورت گرفت 


خانه سلامت سرای محله خانی آبادنو جنوبی خبر داد


روز چهارشنبه (17/9/95) با حضور شهردار محترم ناحیه ۱ منطقه ۱۹ و تعدادی از امنا و شورایاران محله در سرای محله خانی آبادنو جنوبی مسابقه ورزشی پرتاب دارت و جشن برگزار گردید.

در این مسابقه معلولین ابتدا به مسابقه پرداخته و بعد به مناسبت روز جهانی معلولین جشن گرفتند.

در این مراسم که به همت شهرداری ناحیه ۱، امنا و شورایاران محله و مدیریت و کارکنان سرای محله برگزار شد، تقدیر از زحمات  مسئول خانه سلامت محله خانی آبادنو جنوبی در حاشیه مراسم جشن معلولین توسط شهردار محترم ناحیه۱  صوت گرفت و در این مراسم به کلیه شرکت کنندگان در مسابقه ورزشی هدایای اهدا شد. و برای تقدیر از مادران عزیز و صبور معلولین نیز هدایایی تهیه شده بود که در اختیار معلولین قرار گرفت که به مادران خود اهدا کنند.

95/9/17


خانه سلامت سرای محله خانی آبادنو جنوبی


اردوی تفریحی به مقصد سینما چاپلین فرهنگسرای بهمن.ویژه اعضای کانون معلولان محله خانی اباد جنوبی و شریعتی جنوبی.

95/9/16 



خانه سلامت سرای محله خانی آبادنو جنوبی


ویزیت پزشکی رایگان اعضای کانون معلولین محلات منطقه 19.توسط دکتر ارونقی پزشک فعال منطقه.خانی آباد جنوبی.

95/9/15


خانه سلامت سرای محله خانی آبادنو جنوبی خبر داد 

 

کلاس آموزشی مهارت های یادگیری ویژه اعضای کانون معلولان  

95/9/2

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آذر ۹۵ ، ۱۹:۵۲
مسئول خانه سلامت سرای محله خانی آبادنو جنوبی خبر داد

جلسه منظقه ای کانون معلولان در سرای محله خانی ٱبادنو شمالی برگزار گردید

1395/09/30
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آذر ۹۵ ، ۱۳:۳۸

روابط عمومی اداره سلامت منطقه 19خبرداد

بازدید شهردار محترم ناحیه ۲
 بهمراه مدیر محله شریعتی جنوبی
 از خانواده معلولین جسمی،حرکتی
و توزبع سبد کالا  درآستانه عید نوروز به خانواده های این عزیزان اهدا گردید  95/12/26



روابط عمومی اداره سلامت منطقه 19خبرداد

بازدید شهردار محترم ناحیه یک 
بهمراه شورایاری محترم محله خانی آبادنوجنوبی ومدیر محترم اموربانوان منطقه از خانواده معلول ذهنی (سندروم دان) الهام نوری 

95/12/17


روابط عمومی اداره سلامت منطقه 19خبرداد

بازدید شهردار محترم ناحیه یک بهمراه شورایاری محله خانی آبادنوجنوبی

 از خانواده معلول جسمی،حرکتی علی عیوضی زاده

95/11/27



روابط عمومی اداره سلامت منطقه 19خبرداد

دیدار با خانواده ی یکی از توانیابان درسطح ناحیه چهار منطقه 19باحضور رمضانی فر

شهردار ناحیه و رییس محترم شورای اسلامی مرجان آباد

95/10/8


روابط عمومی اداره سلامت منطقه 19خبرداد

بازدید شهردار محترم ناحیه یک از خانواده محترم معلول ذهنی فاطمه نیکنام در محله خانی آبادنوجنوبی  

95/9/23

 


جشن روز جهانی معلولان در سرای شریعتی جنوبی به همت دبیر کانون معلولان این محله

در تاریخ ۱۳ آذر ۹۵برگزار گردید


به همت دبیر کانون معلولان محله شریعتی جنوبی

جشن تولد دو نفر از اعضای این کانون برگزار گردید و در روزنامه همشهری به چاپ رسید



متن کامل این گزارش را در ادامه بخوانید.

جمعی از معلولان سرای محله شریعتی جنوبی به بهانه تولد دوستان شان دور هم جمع شدند
یک جشن همدلی
 
سارا جعفرزاده - حوالی ساعت ۱۱ ظهر به ساختمان سرای محله شریعتی جنوبی می‌رسیم. حس خاص و شیرینی در ساختمان سرای محله وجود دارد. از چند روز قبل به مراسم دورهمی دعوت شده‌ایم و برای حضور در آن سر از پا نمی‌شناسیم. در بدو ورودمان با استقبال گرم دبیر کانون معلولان مواجه می‌شویم. تمام افراد معلول با خوشحالی به ما خوش آمد می‌گویند. این مراسم به همت دبیر کانون معلولان و همکاری سرای محله شریعتی جنوبی به مناسبت تولد دو نفر از اعضای کانون برگزار می‌شود. فرصت را غنیمت می‌شماریم و پای صحبت‌های معلولان و مشکلاتشان می‌نشینیم.

ساعتی در کنار فرشته های خدا

به مراسم متفاوتی دعوت شده‌ایم. جشن تولدی خالی از تشریفات مرسوم وخالی از هرگونه ریا و خودنمایی. مراسم کوچکی در دنیای بزرگ معلولان. دنیایی مملواز آرزوهای دور و دراز. آرزوهایی که دست تقدیر یاریشان نکرد که به آن برسند. بعضی‌هایشان بی‌بهانه می‌خندند و بعضی‌هایشان بی‌بهانه گریه می‌کنند. نگاه معصومانه دخترکی معلول از ناحیه پا به قدری گیراست که دلمان نمی‌آید نگاهش نکنیم در پشت آن چشمان رنگی زیبا یک دنیا حرف ناگفته است. یکی در بینشان از استطاعت مالی برخوردار است به کاردرمانی می‌رود دیگری محروم از استفاده از یک دارو برای درمانش. وقتی به دیدارشان می‌رویم‌گویی احساس مهم بودن به آنها دست می‌دهد. ما را بین خودشان بی‌بهانه می‌پذیرند و خوشحال می‌شوند. بیشتر معلولان محله با خانواده‌هایشان در این مراسم حضور دارند و یک به یک در کنار هم نشسته‌اند. لبخندی نه از سر رضایت بلکه از ناچاری روی لب‌هایشان نقش می‌بندد. با آوردن کیک همه هیجان زده می‌شوند. این یک مراسم عادی نیست. جشن انسان‌های مقاومی است که معلولیت فقط برایشان یک واژه است. در تمام مدت حضورمان در کنارشان احساس غریبگی و نارضایتی نمی‌کنیم. یک حس خوب همراه با غمی پنهان در درون هر کدام آشکار است. دنیای معلولان دنیای خالی از قضاوت است دنیایی که در کنارشان چایی‌ات سرد می‌شود و دلت گرم.»

مظلومیت معلولان دیستروفی

 تا به حال نام دیستروفی عضلات را شنیده‌اید. نوعی معلولیت که شخص با سلامت کامل متولد می‌شود و تا یک سنی سلامتی کامل دارد. اما به مرور زمان براثر تغییرات سیستم عصبی، بافت‌های عصبی عضلات دچار اختلال می‌شوند. این بیماری در نهایت باعث تخریب کامل تمام عضلات بدن می‌شود و فرد به‌صورت کامل فلج می‌شود. «زهرا شیری» همسر معلول دیستروفی «جلال بابایی» است و درمورد بیماری شوهرش می‌گوید: «یک سال بعد از ازدواجمان متوجه بیماری شوهرم شدم اما اوایل معلولیتش شدت نگرفته بود و من هم فکر می‌کردم مانند تمام بیماری‌ها، یک روزی درمانی برایش پیدا خواهد شد. در حال حاضر 10 سال از شروع بیماری همسرم می‌گذرد و درمانی برای این اختلال پیدا نشده است. حالا4 اندام اصلی بدنش فلج شده و خانه‌نشین است. هزینه‌های زندگی بسیار بالا است. همسرم هر روز باید یک داروی تقویتی بخورد تا بتواند فقط چشمانش را باز کند که هزینه خرید آن هم بسیار بالا است. من امروز به جای همسرم به این مراسم آمدم تا حداقل با خانواده‌های معلولان دیگر درددل کنم تا سبک شوم. حضور در این دورهمی برای معلولان بسیار مفید است. آنها می‌توانند با کسانی مانند خودشان در ارتباط و تعامل باشند و احساس تنهایی نکنند.»

شادی بی‌بهانه

در دنیای معلولان همه چیز خیلی ساده بیان می‌شود. خبری از پیچیدگی و بازی با کلمات نیست. آنها خیلی ساده شاد می‌شوند. «لیلا عینی» دبیر کانون معلولان درباره این موضوع می‌گوید: «به مناسبت تولد دو نفر از اعضای کانون معلولان خواستم تمام بچه‌های کانون را دور هم جمع کرده و دیداری تازه کنیم. با تدارک این دورهمی خواستم به همه اعضای کانون بگویم تک‌تکشان برایم مهم هستند با توجه به اینکه خودم هم معلول هستم اما همیشه به یاد دوستانم هستم. شادی همیشه سهم افراد معمولی نیست بلکه معلولان هم باید سهمی در این شادی داشته باشند. متأسفانه در کشور ما جایگاهی برای افراد معلول در نظر گرفته نمی‌شود. اهمیت توجه به معلولان باید در رأس برنامه‌های دولت قرار بگیرد تا آنها جزو جمعیت فعال محسوب و به نوعی مفید واقع شوند. حضور معلولان در این مراسم شاید دردی از دردهایشان دوا نکند اما حس اینکه ما به یادشان هستیم برای آنها ارزشمند است.»
در این دورهمی که به مناسبت سالروز تولد «نادر مرادی» و«سجاد مولایی» در سرای محله شریعتی جنوبی برگزار شد، دبیر کانون معلولان، اعضای کانون به همراه خانواده‌هایشان و مسئول خانه سلامت سرای محله شریعتی جنوبی به همراه کارکنان سرای محله حضور داشتند. با این حال چشم امید معلولان به مسئولان است. آنها امیدوارند با رساندن صدایشان به گوش مسئولان نیمی از مشکلاتشان حل شود. مشکلاتی که هر روز بیشتر می‌شود و شرایط محدودیت را برایشان فراهم می‌کند. به مرور زمان بر اثر بی‌مهری اطرافیان، این نسل از جامعه در انزوا قرار می‌گیرند و علاوه بر مشکلات روحی که برایشان پیش می‌آید، امید به زندگی را از دست می‌دهند. مسئولان می‌توانند با کمی برنامه‌ریزی و تغییر زاویه دید، به این قشر مظلوم و توانمند کمک کنند. این افراد با معلولیت خود کنار آمده‌اند اما بی‌مهری را نمی‌توانند تاب بیاورند.‌ای کاش برای دقایقی هم که شده خودمان را جای این افراد بگذاریم.

نیاز به اشتغال

در میان جمعیت حاضر چهره پسر جوانی را می‌بینیم که حرف‌هایی برای گفتن و تمایل به مصاحبه دارد.
«سجاد مولایی» جوان 23 ساله‌ای است که از ناحیه کمر و پا دچار معلولیت است و درباره مشکلاتش می‌گوید: «من جوان هستم و نیاز به کاری دارم تا امورات زندگی‌ام بگذرد. در جامعه ما برای تمام کارها بودجه تعیین شده ولی برای ایجاد اشتغال و خدمات برای معلولان بودجه نداریم. این انصاف نیست که جوانی مانند من که تسلط کامل به نرم‌افزار و سخت‌افزار کامپیوتر دارد بیکار باشد. هر جا برای کار می‌روم تا متوجه معلولیتم می‌شوند از پذیرش من سرباز می‌زنند. در حال حاضر اگر معلولی واجد شرایط دریافت حقوق باشد دولت برایش هر ماه حقوق اندکی واریز می‌کند. حال فکر کنید همین حقوق اندک را هر 6 ماه یکبار دریافت کنید. دبیر کانون، امروز با زحمت فراوان برای من تولد گرفته است و من از این بابت سپاسگزارم اما واقعاً این کار وظیفه دبیر کانون معلولان نیست. خواهش می‌کنم کمی هوای ما را داشته باشید.»

معلولیت در کنار قهرمانی

همیشه معلولیت به معنای محدودیت نیست. چه بسا بوده‌اند کسانی که با غلبه بر محدودیت‌ها توانسته‌اند به موفقیت برسند. نادر مرادی قهرمان پاراالمپیک لندن از حال و هوای این روزهایش می‌گوید: «امروز به مناسبت تولدم اینجا حضور دارم از اینکه دبیر کانون و دوستان دیگر به یادم بودند بسیار خرسند هستم. توصیه من به تمام معلولان به‌ویژه جوانان معلول این است که به این فکر نکنند که کدام عضو بدنشان معلول است. بلکه به این فکر کنند که کدام بخش از وجودشان قدرتمند ترازاندام‌های دیگر است. اگر فقط به فکر معلولیتشان باشند هیچ‌کاری پیش نمی‌رود. هر معلولی شرایط خاص خودش را دارد. من با همین شرایط توانستم قهرمان پاراالمپیک شوم و این قهرمانی را اول مدیون خدا و بعد خانواده‌ام هستم. البته بی‌مهری مسئولان همیشه و همه جا همراه معلولان است. در کشورهای دیگر یک معلول حقوق بیکاری دریافت می‌کند که این خود کمک بزرگی محسوب می‌شود. به امید روزی که معلولان هم ازحقوق شهروندی یکسان برخوردار شوند.»

میزبان معلولان هستیم

مدتی است که معلولان با اطلاع‌رسانی سرای محله شریعتی جنوبی به خانه سلامت می‌آیند و خانه سلامت به خانه دوم آنها تبدیل شده است. کادر درمانی خانه سلامت سرای محله شریعتی جنوبی با برگزاری جلسات مشاوره و درمان برای معلولان سعی بر این دارند تا انزوا و تنهایی را از آنها دور کنند. البته این خدمات در حد توان محدود سرای محله است و قطعاً بودجه بسیاری برای این جلسات ندارند اما معلولان به همین امکانات بسنده می‌کنند. «سولمازفکری» مسئول خانه سلامت درباره حضور معلولان در سرای محله می‌گوید: «معلولان چشم و چراغ محله هستند و باید به آنها احترام گذاشت آنها نیمی از وجودشان را پیش خدا امانت گذاشته‌اند. ما سعی داریم با ایجاد شرایط مطلوب مانند کلاس‌های مشاوره و درمانی و کلاس‌های هنری و همچنین اردوهای مختلف و دورهمی‌های ماهانه معلولان را از خانه‌هایشان به سمت‌سرا سوق بدهیم. زیرا نه تنها می‌توانند در همه عرصه‌های اجتماعی حضور داشته باشند بلکه ایجاد تعامل برای آنها یکی از بهترین راهکارها برای تغییر شیوه زندگی است.»

منبع: همشهری محله









۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ آذر ۹۵ ، ۱۵:۰۵